typowe usterki - nietypowe rozwiÄ…zania
Układ zawirowywania powietrza w silnikach 2.7 i 3.0 TDI CR - klapy kolektora
Układ dolotowy silnika 3.0TDI zbudowany jest z dwóch kanałów dolotowych.
Jeden kanał dolotowy cylindra ma formę kanału
stycznego, a drugi – kanaÅ‚u spiralnego.
Kanał styczny wytwarza zawirowanie powietrza,
wpadajÄ…cego do cylindra.
KanaÅ‚ spiralny odpowiada – szczególnie przy
dużych prÄ™dkoÅ›ciach obrotowych – za dobre
napełnienie cylindra.
W obu kolektorach dolotowych sÄ… umieszczone
klapy kierujÄ…ce, przestawiane bezstopniowo silnikiem
elektrycznym.
Ustawienie klap, zmieniające się zależnie od obciążenia i prędkości obrotowej silnika, wpływa na zawirowanie powietrza, wpadającego do cylindra. Klapy kierujące są ustawiane przez silnik elektryczny, który jest połączony z ich wałkiem za pomocą cięgła.
Cięgła poruszają klapami zbudowanymi z tworzywa sztucznego, które maja tendencje do zacinania się lub nadmiernego luzowania.
Silnik jest sterowany przez sterownik silnika i ma wbudowany potencjometr, który dostarcza informacji zwrotnej o położeniu klap.
Nawet drobna odchyłka od zadanych wartości powoduje przejście układu w tryb awaryjny i zapalenie kontrolki awarii silnika.
Silnik klap kierujących można wymienić jedynie w komplecie z dolną częścią kolektora dolotowego.
Cena nie jest niska a części występują praktycznie tylko jako oryginalne, dostępne w sieci ASO VW Audi. Aby po wymianie układ działał prawidłowo trzeba przestrzegać zasad, podanych w instrukcji napraw, pociąga to za sobą użycie odpowiednich -drogich- urządzeń, które posiadają tylko dobre warsztaty ASO, ta usługa również nie należy do tanich.
Aby mieć pewność że jazda autem z silnikiem 3.0 TDI z odłączonymi klapami kierującymi jest bezpieczna, trzeba poznać ich działanie.
Działanie klap kierujących przy niskiej prędkości obrotowej:
- Na biegu jałowym oraz przy niskiej prędkości obrotowej klapy kierujące są zamknięte. Cały strumień powietrza płynie przez kanał styczny, co zapewnia dobre wytworzenie mieszanki w cylindrze. Podczas rozruchu silnika, w trybie pracy awaryjnej oraz przy pełnym obciążeniu silnika klapy kierujące są otwarte.
Działanie klap kierujących przy Wysokiej prędkości obrotowej:
- Od prędkości ok. 1250 obr/min klapy kierujące są stopniowo otwierane. Zwiększający się przekrój kanałów dolotowych pozwala na dobre napełnienie cylindrów. Od prędkości ok. 2750 obr/min klapy kierujące są całkowicie otwarte.
Wniosek:
- Od 2000 obr/min klapy otwarte są o taki kąt, że praktycznie nie biorą udziału w pracy silnika, więc nic nie stoi na przeszkodzie w definitywnym pozbyciu się tej funkcji.
Polega to na przeprogramowaniu sterownika silnikowego.
Ustawienie klap, zmieniające się zależnie od obciążenia i prędkości obrotowej silnika, wpływa na zawirowanie powietrza, wpadającego do cylindra. Klapy kierujące są ustawiane przez silnik elektryczny, który jest połączony z ich wałkiem za pomocą cięgła.
Cięgła poruszają klapami zbudowanymi z tworzywa sztucznego, które maja tendencje do zacinania się lub nadmiernego luzowania.
Silnik jest sterowany przez sterownik silnika i ma wbudowany potencjometr, który dostarcza informacji zwrotnej o położeniu klap.
Nawet drobna odchyłka od zadanych wartości powoduje przejście układu w tryb awaryjny i zapalenie kontrolki awarii silnika.
Silnik klap kierujących można wymienić jedynie w komplecie z dolną częścią kolektora dolotowego.
Cena nie jest niska a części występują praktycznie tylko jako oryginalne, dostępne w sieci ASO VW Audi. Aby po wymianie układ działał prawidłowo trzeba przestrzegać zasad, podanych w instrukcji napraw, pociąga to za sobą użycie odpowiednich -drogich- urządzeń, które posiadają tylko dobre warsztaty ASO, ta usługa również nie należy do tanich.
Aby mieć pewność że jazda autem z silnikiem 3.0 TDI z odłączonymi klapami kierującymi jest bezpieczna, trzeba poznać ich działanie.
Działanie klap kierujących przy niskiej prędkości obrotowej:
- Na biegu jałowym oraz przy niskiej prędkości obrotowej klapy kierujące są zamknięte. Cały strumień powietrza płynie przez kanał styczny, co zapewnia dobre wytworzenie mieszanki w cylindrze. Podczas rozruchu silnika, w trybie pracy awaryjnej oraz przy pełnym obciążeniu silnika klapy kierujące są otwarte.
Działanie klap kierujących przy Wysokiej prędkości obrotowej:
- Od prędkości ok. 1250 obr/min klapy kierujące są stopniowo otwierane. Zwiększający się przekrój kanałów dolotowych pozwala na dobre napełnienie cylindrów. Od prędkości ok. 2750 obr/min klapy kierujące są całkowicie otwarte.
Wniosek:
- Od 2000 obr/min klapy otwarte są o taki kąt, że praktycznie nie biorą udziału w pracy silnika, więc nic nie stoi na przeszkodzie w definitywnym pozbyciu się tej funkcji.
Polega to na przeprogramowaniu sterownika silnikowego.