tuning
Modyfikacja sterownika
– czynnoÅ›ci towarzyszÄ…ce modyfikacji.
Przykład dotyczy samochodu z grupy VAG.
Diagnostyka.
-W pierwszej kolejności zostaje wykonana diagnostyka silnika, odbywa się to w czasie jazdy próbnej. Poddany ocenie zostaje stan silnika, oraz poszczególnych podzespołów. Jeżeli w czasie diagnostyki zostanie rozpoznany jakikolwiek problem, do czasu jego usunięcia nie będzie możliwe przeprogramowanie sterownika silnika. Auto musi najpierw zostać naprawione.
Pomiar mocy.
-Następnym krokiem jest pomiar mocy i momentu obrotowego silnika, na hamowni podwoziowej. Auto zostaje mocno przypięte do hamowni za pomocą specjalnych pasów, dzięki skrzyżowaniu pasów niemożliwy staje się jakikolwiek ruch auta, jest ono stabilnie przytwierdzone do podłoża. Dodatkowo przód auta jest zamocowany do specjalnych haków, tak aby karoseria nie wpadała w niepotrzebne drgania. Po włączeniu oprogramowania do obsługi hamowni i wpisaniu danych auta i klienta do bazy danych, (tak aby w przyszłości można było łatwo je odnaleźć) następuje pomiar przełożenia układu napędowego. Polega to na doprowadzeniu silnika do 2000obr/min, i dokładne zmierzenie prędkości liniowej rolek przy załączonym odpowiednim biegu. Pozwoli to umiejscowić wykres mocy dokładnie w funkcji obrotów. Po tej kalibracji następuje właściwy pomiar. Na wybranym biegu, silnik zostaje doprowadzony do max obrotów, następnie zostaje wysprzęglony w celu zmierzenia oporów toczenia na rolkach. Wszystkie dane zostają przeliczone i w postaci wykresu wyświetlone na monitorze.
Przeprogramowanie ECU.
- W zależności od rodzaju układu zasilania silnika, następuje bezpośrednie odczytanie zawartości pamięci jednostki sterującej, za pomocą SPI (polega to na odczytaniu danych bezpośrednio przez złącze diagnostyczne OBD2), BDM100 w przypadku sterownika EDC16, (za pomocą BDM100 odczytuje się zawartość sterownika bez konieczności lutowania, jednak konieczne jest rozebranie sterownika, tak aby można było się podłączyć do styków przygotowanych w celu przeprogramowywania które znajdują się bezpośrednio na płycie drukowanej sterownika), lub wyjęcie sterownika z auta i wylutowanie eepromów. Dane z pamięci w tym wypadku zostaną wyczytane za pomocą programatora LabTool firmy Advantech. - Obróbka programu polega na edycji poszczególnych map bitowych sterownika, za pomocą edytora graficznego WinOls firmy EVC. Programy silnikowe są zabezpieczone przez producenta przed modyfikacją za pomocą specjalnych sum kontrolnych, które kontrolowane są przez procesor sterownika. Jeśli suma kontrolna nie zgadza się z procedurą jej liczenia, sterownik silnikowy nie pozwoli na uruchomienie silnika. Program WinOls posiada specjalne aplikacje, różne dla różnych sterowników silnikowych, które potrafią tą sumę policzyć i zapisać w odpowiednim miejscu pamięci sterownika. Zmianom w czasie modyfikacji programu podlegają mapy odpowiadające za: dawkowanie paliwa, regulacje ciśnienia doładowania, ograniczniki obrotów i momentu obrotowego itd itp. W prostym programie aby bezpiecznie podnieść moc należy zmodyfikować ok. 10 map. Program oryginalny i zmodyfikowany zostają zarchiwizowane, modyfikacja zostaje wgrana do sterownika silnikowego, tą samą techniką jaką została odczytana.
Ponowny pomiar mocy.
- Ponowny pomiar mocy na przeprogramowanym sterowniku. W czasie pomiaru dodatkowo w przypadku silników Diesla obserwuje się dymienie (nadmierne nie jest zdrowe dla jednostki silnikowej) a w przypadku silnika OTTO zostaje pomierzona wartość AFR (służy do oceny jakości spalin i ustalenia czy mieszanka paliwowa jest uboga czy bogata) Jeśli przyrost mocy jest zgodny z oczekiwaniem klienta, zostaje wydrukowany efekt pracy w postaci wykresu mocy i momentu obrotowego.
– czynnoÅ›ci towarzyszÄ…ce modyfikacji.
Przykład dotyczy samochodu z grupy VAG.
Diagnostyka.
-W pierwszej kolejności zostaje wykonana diagnostyka silnika, odbywa się to w czasie jazdy próbnej. Poddany ocenie zostaje stan silnika, oraz poszczególnych podzespołów. Jeżeli w czasie diagnostyki zostanie rozpoznany jakikolwiek problem, do czasu jego usunięcia nie będzie możliwe przeprogramowanie sterownika silnika. Auto musi najpierw zostać naprawione.
Pomiar mocy.
-Następnym krokiem jest pomiar mocy i momentu obrotowego silnika, na hamowni podwoziowej. Auto zostaje mocno przypięte do hamowni za pomocą specjalnych pasów, dzięki skrzyżowaniu pasów niemożliwy staje się jakikolwiek ruch auta, jest ono stabilnie przytwierdzone do podłoża. Dodatkowo przód auta jest zamocowany do specjalnych haków, tak aby karoseria nie wpadała w niepotrzebne drgania. Po włączeniu oprogramowania do obsługi hamowni i wpisaniu danych auta i klienta do bazy danych, (tak aby w przyszłości można było łatwo je odnaleźć) następuje pomiar przełożenia układu napędowego. Polega to na doprowadzeniu silnika do 2000obr/min, i dokładne zmierzenie prędkości liniowej rolek przy załączonym odpowiednim biegu. Pozwoli to umiejscowić wykres mocy dokładnie w funkcji obrotów. Po tej kalibracji następuje właściwy pomiar. Na wybranym biegu, silnik zostaje doprowadzony do max obrotów, następnie zostaje wysprzęglony w celu zmierzenia oporów toczenia na rolkach. Wszystkie dane zostają przeliczone i w postaci wykresu wyświetlone na monitorze.
Przeprogramowanie ECU.
- W zależności od rodzaju układu zasilania silnika, następuje bezpośrednie odczytanie zawartości pamięci jednostki sterującej, za pomocą SPI (polega to na odczytaniu danych bezpośrednio przez złącze diagnostyczne OBD2), BDM100 w przypadku sterownika EDC16, (za pomocą BDM100 odczytuje się zawartość sterownika bez konieczności lutowania, jednak konieczne jest rozebranie sterownika, tak aby można było się podłączyć do styków przygotowanych w celu przeprogramowywania które znajdują się bezpośrednio na płycie drukowanej sterownika), lub wyjęcie sterownika z auta i wylutowanie eepromów. Dane z pamięci w tym wypadku zostaną wyczytane za pomocą programatora LabTool firmy Advantech. - Obróbka programu polega na edycji poszczególnych map bitowych sterownika, za pomocą edytora graficznego WinOls firmy EVC. Programy silnikowe są zabezpieczone przez producenta przed modyfikacją za pomocą specjalnych sum kontrolnych, które kontrolowane są przez procesor sterownika. Jeśli suma kontrolna nie zgadza się z procedurą jej liczenia, sterownik silnikowy nie pozwoli na uruchomienie silnika. Program WinOls posiada specjalne aplikacje, różne dla różnych sterowników silnikowych, które potrafią tą sumę policzyć i zapisać w odpowiednim miejscu pamięci sterownika. Zmianom w czasie modyfikacji programu podlegają mapy odpowiadające za: dawkowanie paliwa, regulacje ciśnienia doładowania, ograniczniki obrotów i momentu obrotowego itd itp. W prostym programie aby bezpiecznie podnieść moc należy zmodyfikować ok. 10 map. Program oryginalny i zmodyfikowany zostają zarchiwizowane, modyfikacja zostaje wgrana do sterownika silnikowego, tą samą techniką jaką została odczytana.
Ponowny pomiar mocy.
- Ponowny pomiar mocy na przeprogramowanym sterowniku. W czasie pomiaru dodatkowo w przypadku silników Diesla obserwuje się dymienie (nadmierne nie jest zdrowe dla jednostki silnikowej) a w przypadku silnika OTTO zostaje pomierzona wartość AFR (służy do oceny jakości spalin i ustalenia czy mieszanka paliwowa jest uboga czy bogata) Jeśli przyrost mocy jest zgodny z oczekiwaniem klienta, zostaje wydrukowany efekt pracy w postaci wykresu mocy i momentu obrotowego.