po tuningu
Po tuningu
– zasady bezpiecznego użytkowania samochodu z przeprogramowanym sterownikiem silnikowym.
Oprogramowanie, z jakim auto opuszcza fabrykę zapewnia, że podczas normalnej eksploatacji silnika, nie powinny nastąpić żadne awarie. Pilnując terminów przeglądów, stosując odpowiednie oleje i płyny, silnik nie wymaga dodatkowej opieki.
Wielkość turbiny, intercoolera, chłodnicy wody, dostosowana jest do mocy silnika i temperatur otoczenia, w jakich jest eksploatowany.
Sytuacja zmienia siÄ™ po przeprogramowaniu sterownika.
Moc silnika rośnie czasem o 50%, moment obrotowy osiąga maksymalną dopuszczalną wartość dla skrzyni lub nawet ją przekracza.
Temperatura płynu chłodzącego, oleju silnikowego, powietrza w układzie doładowania, chwilowo może wzrosnąć powyżej dopuszczalnej granicy. Bezpieczeństwo silnika leży wtedy w rękach (w głowie) kierowcy. Dlatego warto przytoczyć kilka rad pozwalających na zmniejszenie ryzyka uszkodzenia silnika:
- Zmniejszenie czasu między przeglądami.
- Częściej wymieniany i lepszej jakości olej silnikowy, filtry oleju, paliwa, powietrza.
- Wydłużenie czasu rozgrzewania silnika, tak, aby olej uzyskał właściwą temperaturę pracy, (właściwości smarowania są wtedy o wiele lepsze).
- Studzenie silnika i turbiny po długiej jeździe z max mocą, (turbina potrafi rozgrzać się do temperatury powyżej 800 stopni, a niewielka ilość oleju silnikowego pozostała w obudowie panewek turbiny, zaczyna wrzeć, powodując odkładanie się na ściankach nagaru. W efekcie wielokrotnie powtarzającej się sytuacji, może dojść do pogorszenia smarowania panewek, a nawet do uszkodzenia turbiny)
- Unikanie jazdy z prędkością maksymalną, która po modyfikacji zazwyczaj jest większa.
- Unikanie jazdy z dużą prędkością, z maksymalnie wciśniętym pedałem gazu.
- Studzenie silnika w czasie jazdy, polegajÄ…ce na chwilach spokojnej jazdy (nawet wtedy gdy bardzo siÄ™ spieszymy).
Silnik jest w stanie wytrzymać krótkotrwałe przeciążenia, ale potrzebuje po tym czasu na wystudzenie.
Oprogramowanie, z jakim auto opuszcza fabrykę zapewnia, że podczas normalnej eksploatacji silnika, nie powinny nastąpić żadne awarie. Pilnując terminów przeglądów, stosując odpowiednie oleje i płyny, silnik nie wymaga dodatkowej opieki.
Wielkość turbiny, intercoolera, chłodnicy wody, dostosowana jest do mocy silnika i temperatur otoczenia, w jakich jest eksploatowany.
Sytuacja zmienia siÄ™ po przeprogramowaniu sterownika.
Moc silnika rośnie czasem o 50%, moment obrotowy osiąga maksymalną dopuszczalną wartość dla skrzyni lub nawet ją przekracza.
Temperatura płynu chłodzącego, oleju silnikowego, powietrza w układzie doładowania, chwilowo może wzrosnąć powyżej dopuszczalnej granicy. Bezpieczeństwo silnika leży wtedy w rękach (w głowie) kierowcy. Dlatego warto przytoczyć kilka rad pozwalających na zmniejszenie ryzyka uszkodzenia silnika:
- Zmniejszenie czasu między przeglądami.
- Częściej wymieniany i lepszej jakości olej silnikowy, filtry oleju, paliwa, powietrza.
- Wydłużenie czasu rozgrzewania silnika, tak, aby olej uzyskał właściwą temperaturę pracy, (właściwości smarowania są wtedy o wiele lepsze).
- Studzenie silnika i turbiny po długiej jeździe z max mocą, (turbina potrafi rozgrzać się do temperatury powyżej 800 stopni, a niewielka ilość oleju silnikowego pozostała w obudowie panewek turbiny, zaczyna wrzeć, powodując odkładanie się na ściankach nagaru. W efekcie wielokrotnie powtarzającej się sytuacji, może dojść do pogorszenia smarowania panewek, a nawet do uszkodzenia turbiny)
- Unikanie jazdy z prędkością maksymalną, która po modyfikacji zazwyczaj jest większa.
- Unikanie jazdy z dużą prędkością, z maksymalnie wciśniętym pedałem gazu.
- Studzenie silnika w czasie jazdy, polegajÄ…ce na chwilach spokojnej jazdy (nawet wtedy gdy bardzo siÄ™ spieszymy).
Silnik jest w stanie wytrzymać krótkotrwałe przeciążenia, ale potrzebuje po tym czasu na wystudzenie.